fbpx

Αναζητήστε μαθήματα, σεμινάρια ή άρθρα από το blog μας.

Τηλεφωνα επικοινωνιας: 2610 226533, 6976.999.493 | Ακολουθήστε μας

Σεμινάριο «Πολιτισμός και Τεχνολογία»

Επιστημονική ομάδα και αναλυτική περιγραφή θεματικών ενοτήτων

ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

Καθηγητής, Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών

Ο Νίκος Ζαχαριάς, Καθηγητής, Διευθυντής του Εργαστηρίου Αρχαιομετρίας, διετέλεσε Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Διαχείρισης…

Διδάκτωρ Αρχαιομετρίας (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου)

Ο Γεώργιος Μαλαπέρδας, Διδάκτωρ Αρχαιομετρίας (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου), σπούδασε Γεωγραφία (Πανεπιστήμιο Αιγαίου) και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην…

Συντηρήτρια Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης και Υποψήφια Διδάκτωρ Αρχαιομετρίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

H Ευαγγελία Κυριαζή είναι ΠΕ Συντηρήτρια Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης και Υποψήφια Διδάκτωρ Αρχαιομετρίας του Πανεπιστημίου…

Αρχαιολόγος, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου

Η Βασιλική Βαλάντου είναι αρχαιολόγος, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και ολοκληρώνει μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα των…

Διπλωματούχος Φυσικός Μηχανικός (Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο), με μεταπτυχιακές σπουδές στα Ψηφιακά Συστήματα (Πανεπιστήμιο Πειραιώς)

Η Βάγια Παναγιωτίδη είναι διπλωματούχος Φυσικός Μηχανικός (Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο), με μεταπτυχιακές σπουδές στα Ψηφιακά Συστήματα…

Διδάκτωρ Αρχαιομετρίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Είναι διπλωματούχος Μηχανολόγος Μηχανικός από το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και κατέχει μεταπτυχιακό δίπλωμα στην Αρχαιομετρία από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (MSc in Archaeological Sciences).

Η Ελένη Παλαμάρα είναι Διδάκτωρ Αρχαιομετρίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Είναι διπλωματούχος Μηχανολόγος Μηχανικός από το Εθνικό…

ΑΝΑΛΥΤΙΚΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ

Θεματικές Ενότητες Προγράμματος & Περιγραφή τους

Μέρος Α: «Εισαγωγή, το Πλαίσιο»

Τίτλος Θ.Ε.1: Η έννοια του Πολιτισμού. Άυλος και Υλικός Πολιτισμός

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.1: Η πρώτη ενότητα εισάγει τους εκπαιδευόμενους στην πολυδιάστατη έννοια του Πολιτισμού. Στόχος είναι η διερεύνηση και διάκριση των όρων Πολιτισμός και Κουλτούρα, των όρων Πολιτισμικός και Πολιτιστικός και των επιμέρους στοιχείων  που τους απαρτίζουν ή τους διαφοροποιούν, διασυνδέοντας τον Πολιτισμό με άλλες επιστήμες (Ιστορία-Αρχαιολογία, Θετικές Επιστήμες, Αρχιτεκτονική, Επιστήμες της Μηχανικής). Έμφαση θα δοθεί στις έννοιες του υλικού και άυλου πολιτισμού καθώς και του πολιτιστικού περιβάλλοντος και στη σημασία τους στη σύγχρονη καθημερινή ζωή.

Διάρκεια σε ώρες: 25

Αξία σε ECTS: 1

Τίτλος Θ.Ε.2: Θεσμικό πλαίσιο στον Πολιτισμό

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.1: Η πρώτη ενότητα εισάγει τους εκπαιδευόμενους στην πολυδιάστατη έννοια του Πολιτισμού. Στόχος είναι η διερεύνηση και διάκριση των όρων Πολιτισμός και Κουλτούρα, των όρων Πολιτισμικός και Πολιτιστικός και των επιμέρους στοιχείων  που τους απαρτίζουν ή τους διαφοροποιούν, διασυνδέοντας τον Πολιτισμό με άλλες επιστήμες (Ιστορία-Αρχαιολογία, Θετικές Επιστήμες, Αρχιτεκτονική, Επιστήμες της Μηχανικής). Έμφαση θα δοθεί στις έννοιες του υλικού και άυλου πολιτισμού καθώς και του πολιτιστικού περιβάλλοντος και στη σημασία τους στη σύγχρονη καθημερινή ζωή.

Διάρκεια σε ώρες: 25

Αξία σε ECTS: 1

Τίτλος Θ.Ε.3: Πολιτισμός και Βιώσιμη Ανάπτυξη

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.3: Στις μέρες μας η Πολιτιστική Κληρονομιά δεν λογίζεται απλώς ως ένα σημαντικό, άυλο, απόθεμα που χρήζει απλά και μόνο προστασίας, αλλά ως ένα σύνολο πόρων, δυνατοτήτων και προοπτικών, ως μέρος της βιώσιμης ανάπτυξης ενός τόπου. Τρόποι προσέγγισης και ευαισθητοποίησης της κοινωνίας σε θέματα πολιτισμού. Η ανάγκη για συμμετοχή και ενεργό δράση. Ο πολιτισμός ως κοινό αγαθό. Η έννοια της Πολιτιστικής Υιοθεσίας στην υπηρεσία της βιώσιμης ανάπτυξης και προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς. Καλές πρακτικές στην Πολιτιστική κληρονομιά, ερευνητικές, εκπαιδευτικές και αναπτυξιακές συμπράξεις. Εφαρμογές και προγράμματα μεγάλης κλίμακας για τον Πολιτισμό σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

 

Βιβλιογραφία Μέρους Α: «Εισαγωγή, το Πλαίσιο»

  •     Κόνσολα Ν. (2006), Πολιτιστική Ανάπτυξη και Πολιτιστική Πολιτική, Αθήνα: Παπαζήσης
  •     Μπαντιμαρούδης Φ. (2011), Πολιτιστική επικοινωνία, Αθήνα, Εκδόσεις Κριτική ΑΕ
  •     Νάκου Ειρήνη (2001), Μουσείο: Εμείς, τα Πράγματα και ο Πολιτισμός, Αθήνα: Νήσος
  •     Χριστοφιλόπουλος Δ. Γ.(2005), Προστασία Πολιτιστικών Αγαθών. Μνημειακά, παραδοσιακά, οικιστικά, πνευματικά, πολιτιστικά αγαθά, Αθήνα, Π. Ν. Σάκκουλας
  •     www.culture.gr  δικτυακός τόπος Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού

Μέρος Β: «Αντικείμενα, Υλικά και Τεχνικές – Αρχαιομετρία»

Τίτλος Θ.Ε.4: Θεώρηση, Τεχνικές και Οργανολογίες

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.4: Στην παρούσα ενότητα θα δοθούν οι απαραίτητες εισαγωγικές έννοιες που σχετίζονται με την Αρχαιομετρία (ιστορική εξέλιξη και η διεθνή εικόνα των ερευνητικών ομάδων). Επίσης, θα περιγραφούν συνοπτικά οι κυριότερες σύγχρονες τεχνικές που χρησιμοποιούνται στην αρχαιολογική έρευνα (παραδείγματος χάριν, τεχνικές μικροσκοπικής παρατήρησης, χημικής ανάλυσης, χρονολόγησης, μελέτης/αποτύπωσης χώρου κ.ά.). Σε κάθε περίπτωση θα δοθεί έμφαση στις δυνατότητες και τους περιορισμούς κάθε οργανολογίας. 

Διάρκεια σε ώρες: 25

Αξία σε ECTS: 1

Τίτλος Θ.Ε.4: Θεώρηση, Τεχνικές και Οργανολογίες

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.5: Στην παρούσα ενότητα θα περιγραφούν οι κυριότερες ομάδες Αρχαιοϋλικών (κεραμική, γυαλί, μέταλλο, λίθος, κονίαμα, χρωστικές). Σε κάθε περίπτωση θα παρουσιαστούν συνοπτικά οι φυσικές και χημικές ιδιότητες των υλικών και η εξέλιξη της τεχνολογίας παραγωγής τους. Έμφαση θα δοθεί στην ολοκληρωμένη μελέτη του κύκλου ζωής των αντικειμένων (‘chaîne operatoire’), από την επιλογή των πρώτων υλών, στην παρασκευή, τη χρήση και την τελική απόρριψη και διάβρωσή τους. Ειδική αναφορά θα γίνει στις προσφερόμενες απόλυτες τεχνικές χρονολόγησης υλικών και έργων τέχνης. Για κάθε ομάδα Αρχαιοϋλικών, η συζήτηση θα επικεντρώνεται στις κοινωνικές προεκτάσεις των τεχνολογικών αλλαγών και επιλογών και στον καθοριστικό ρόλο που διαδραμάτισαν τα υλικά αντικείμενα στη διαμόρφωση των περασμένων κοινωνιών.  Για το λόγο αυτό, θα γίνει προσπάθεια διαρκούς διασύνδεσης των εμπλεκόμενων επιστημονικών κλάδων της Ιστορίας, της Αρχαιολογίας και της Αρχαιομετρίας, ενώ θα συζητηθούν και προεκτάσεις που σχετίζονται με τη Διαχείριση των αρχαιολογικών τέχνεργων.

Διάρκεια σε ώρες: 25

Αξία σε ECTS: 1

Τίτλος Θ.Ε.4: Θεώρηση, Τεχνικές και Οργανολογίες

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.6: Στην παρούσα ενότητα θα δοθεί έμφαση στους ανοιχτούς χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος (μνημεία, αρχαιολογικοί χώροι κτλ.), σε μια προσπάθεια να γίνει μια πιο συνολική μελέτη του περιβάλλοντος χώρου. Θα πραγματοποιηθεί σύντομη επισκόπηση των κύριων γεωφυσικών τεχνικών για τη μελέτη και ανασύσταση του μεταβαλλόμενου αρχαίου τοπίου (χλωρίδα, πανίδα, παλαιοδιατροφή) σε περιοχές αρχαιολογικού ή παλιοπεριβαλλοντικού ενδιαφέροντος. Παράλληλα, θα συζητηθούν τα σημαντικότερα εργαλεία και τεχνικές για τη μελέτη, καταγραφή και ανάδειξη χώρων μικρής και μεγάλης κλίμακας (τηλεπισκοπήσεις, χαρτογραφήσεις, οπτικοποίηση χώρων, φωτογραμμετρία). Επιπλέον, θα συζητηθούν οι σύγχρονες προσεγγίσεις της παρακολούθησης περιβαλλοντικών παραμέτρων, όπως ρύπανση, υγρασία, καιρικές συνθήκες κ.ά., σε ανοιχτούς χώρους με χρήση εξ αποστάσεως και επιτόπιων τεχνικών, καθώς και η συμβολή τους στην προληπτική συντήρηση μνημείων και κτισμάτων.

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

 

Βιβλιογραφία Μέρους Β: «Αντικείμενα, Υλικά και Τεχνικές – Αρχαιομετρία»

  • Λυριτζής, Ι. και Ζαχαριάς, Ν.  (2010) Αρχαιο-ϋλικά, Αρχαιολογικές, αρχαιομετρικές και πολιτισμικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήσης.
  • Ζαχαριάς, Ν. (2008) Φωταύγεια. Απόλυτες Χρονολογήσεις και Δοσιμετρία, TIME HERITAGE, Αθήνα
  • Λυριτζής, Ι. (2008) Νέες τεχνολογίες στις αρχαιογνωστικές επιστήμες.  Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός.

·  Λυριτζής, Ι. (2007) Φυσικές Επιστήμες στην Αρχαιολογία. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω/Δαρδάνος

Μέρος Γ: «Προληπτική και Επεμβατική Συντήρηση»

Τίτλος Θ.Ε.7: Προληπτική και Επεμβατική Συντήρηση

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.7: Διδάσκονται ορισμοί και δίνονται παραδείγματα προληπτικής και επεμβατικής συντήρησης. Η επεμβατική συντήρηση περιλαμβάνει το σύνολο των εργασιών που γίνονται σε ένα αντικείμενο: μελέτη, τεκμηρίωση, καθαρισμό, στερέωση, ταυτοποίηση, συγκόλληση, συμπλήρωση, υδροφοβίωση, προστασία, αποκατάσταση, αισθητική αποκατάσταση κ.ά. Η προληπτική συντήρηση αφορά μέτρα και δράσεις για την αποφυγή ή μείωση μελλοντικών φθορών ή απωλειών, μέσα από την κατανόηση, τον έλεγχο παραμέτρων και λήψη μέτρων που αφορούν θερμοκρασία, υγρασία, ακτινοβολία, ρυπαντές,ηχητικό κλίμα, βιολογικούς παράγοντες, κλιματικούς παράγοντες, χειρισμό, συσκευασία, μεταφορά, αποθήκευση, έκθεση, επιπτώσεις κτιριακού κελύφους, φυσικούςκαι ανθρωπογενείς κινδύνους και καταστροφές. Με την ολοκλήρωση της ενότητας οι καταρτιζόμενοι είναι σε θέση να κατανοήσουν τα στάδια συντήρησης ενός αντικειμένου και να αναγνωρίζουν τους φθοροποιούς παράγοντες σε ένα μουσειακό περιβάλλον ή αρχαιολογικό χώρο, ώστε να μπορούν να συνεργαστούν αρμονικά με επαγγελματίες του χώρου για τη συντήρηση και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

Τίτλος Θ.Ε.8: Ανόργανα Υλικά

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.8: Στην ενότητα αυτή διδάσκονται θέματα τεχνολογίας κατασκευής, παθολογίας, μεθοδολογίας εξέτασης και συνήθων επεμβάσεων συντήρησης σε αντικείμενα που υπάγονται στην κατηγορία των ανόργανων υλικών. Διδάσκονται υλικά όπως μέταλλα (σίδηρος, χαλκός, ασήμι, χρυσός, μόλυβδος, αρχαιολογικά και σύγχρονα μέταλλα και τα κράματά τους), γυαλί, πέτρα (γλυπτά, τέχνεργα, μνημεία), κεραμικό (προϊστορικό, αρχαιολογικό, νεότερο, εφυαλωμένο), πορσελάνη, φαγεντιανή,ψηφιδωτό, κονιάματα, μικτά υλικά, πετρώματα, ορυκτά, απολιθώματα κλπ.

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

Τίτλος Θ.Ε.9: Οργανικά Υλικά

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.9: Τα οργανικά είναι τα υλικά φυτικής (ξύλο, χαρτί, βαμβάκι κτλ) και ζωικής προέλευσης (δέρμα, οστό, μετάξι, μαλλί, κτλ.). Στην ενότητα αυτή διδάσκονται θέματα τεχνολογίας κατασκευής, αναγνώρισης, παθολογίας, μεθοδολογίας εξέτασης και συνήθων επεμβάσεων συντήρησης σε αντικείμενα που υπάγονται στην κατηγορία των οργανικών υλικών. Παρουσιάζονται υλικά και αντικείμενα από χαρτί (δισδιάστατα αντικείμενα όπως χαρακτικά, ή ζωγραφικά έργα σε χαρτί, αλλά και τρισδιάστατα όπως βιβλία ή έργα από παπιέ μασέ), δέρμα (αρχαιολογικά, διακοσμητικά, λαογραφικά), περγαμηνή, πάπυρος, ύφασμα, ξύλο, ξυλόγλυπτα, επίχρυσα, επιζωγραφισμένα, ζωγραφικά υλικά (σε χαρτί, καμβά, άλλες επιφάνειες), εικόνες, οργανικά υλικά ζωικής και φυτικής προέλευσης, αντικείμενα κατασκευασμένα από ένα ή περισσότερα υλικά (μικτά υλικά).

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

Τίτλος Θ.Ε.10: Εργασίες Συντήρησης και Αναστήλωσης Μνημείων

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.10: Οι αναστηλωτικές εργασίες μνημείων της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, διασυνδέουν την επιστήμη της Συντήρησης και της Αρχαιομετρίας (υλικά και προσεγγίσεις συντήρησης), με τις ειδικότητες της Μηχανικής (Αρχιτέκτονες, Πολιτικοί Μηχανικοί, Τοπογράφοι, Χημικοί, Μηχανικοί Υπολογιστικών Συστημάτων κ.λ.π.) για την αποκατάσταση μνημείων και οικιστικών συνόλων. Η Ελλάδα έχοντας αποκτήσει μοναδική τεχνογνωσία στην σχετική έρευνα και εφαρμογές υλοποιεί μεγάλης κλίμακας σχετικά προγράμματα, στην χώρα και διεθνώς, μερικά, εμβληματικά εξ αυτών θα παρουσιαστούν αναλυτικά, αποσπώντας διεθνείς διακρίσεις (π.χ. Βραβεία EUROPA NOSTRA).

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

 

Βιβλιογραφία Μέρους Γ: «Προληπτική και Επεμβατική Συντήρηση»

Μέρος Δ: «Ψηφιακά για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό»

Τίτλος Θ.Ε.11: H Γεωπληροφορική στον Πολιτισμό

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.11: Η ενότητα στοχεύει να αναδείξει τη συμβολή της ψηφιακής τεχνολογίας και των νέων τεχνολογιών,να διδάξει στους εκπαιδευόμενους τις έννοιες των GIS, των GPS,  της Φωτογραμμετρίας και της Τηλεπισκόπισης, ενώ μέσα από μελέτες περιπτώσεων και παραδείγματα εργασιών, να μπορέσει ο εκπαιδευόμενος να αξιολογήσει τη σημασία της κάθε τεχνολογίας και να είναι σε θέση να γνωρίζει σε ποιες περιπτώσεις χρησιμοποιείται η κάθε μία από αυτές. Η Γεωπληροφορική (Geoinformatics) αξιοποιεί τη γεωγραφική πληροφορία και τις σύγχρονες τεχνολογίες που αναπτύσσει ο τομέας της πληροφορικής, έτσι ώστε να συγκεντρώσει, να αποθηκεύσει, να ενημερώσει, να διαχειριστεί, να επεξεργαστεί, να αναλύσει, να οπτικοποιήσει και να παρουσιάσει προτάσεις σε προβλήματα που αφορούν τις επιστήμες του χώρου και συναφών κλάδων.Τα κυριότερα εργαλεία της είναι τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (GIS), η Τεχνολογία Δορυφορικού Εντοπισμού Θέσης (GPS) και οι τεχνολογίες ανάλυσης και επεξεργασίας δορυφορικών εικόνων και αεροφωτογραφιών. Ο συνδυασμός τους παρουσιάζει ένα ολοκληρωμένο σύνολο χωρικής και περιγραφικής πληροφορίας το οποίο έχει ιδιαίτερη ερευνητική αξία στο ευρύτερο πλαίσιο των κοινωνικοπολιτιστικών μελετών.

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

Τίτλος Θ.Ε.12: Εφαρμογές των GIS στον Πολιτισμό και το Περιβάλλον

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.12: Τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών (GIS) θεωρούνται τα πιο σημαντικά εργαλεία για την κατανόηση και ανάλυση του γεωγραφικού χώρου.  Η σταθερή αύξηση της χρήσης τους στους τομείς της Αρχαιολογίας, της Ιστορίας και της Διαχείρισης της Πολιτισμικής Κληρονομιάς είναι δεδομένη, και η τάση αυτή συνεχώς αυξάνεται.Σκοπός της υποενότητας είναι να εισαχθεί ο εκπαιδευόμενος στις βασικές τους αρχές μέσω καινοτόμων ερευνητικών μεθόδων και παραδειγμάτων. Ξεκινώντας από απλά παραδείγματα αποτυπώσεων χώρων και μνημείων έως περιπτώσεις εντοπισμών μνημείων, από οριοθέτηση ζωνών έως κήρυξη και χαρακτηρισμό ολόκληρων εκτάσεων περιβαλλοντικού ή πολιτιστικού ενδιαφέροντος, από δυσδιάστατα (2D) περιβάλλοντα έως την πλήρη μετατροπή τους σε τρισδιάστατα (3D) μοντέλα, ο εκπαιδευόμενος θα μάθει να διαχωρίζει τα εργαλεία των GIS που χρησιμοποιούνται, να αξιολογεί και να επιλέγει το κατάλληλο εργαλείο ανά περίπτωση εργασίας.

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

Τίτλος Θ.Ε.13: Ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένου για την προβολή και διάχυση πληροφορίας στον Πολιτισμό

Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.13: Τις τελευταίες δεκαετίες υπάρχει μια δυναμική στροφή στην ανάπτυξη ψηφιακού αποθέματος στον Πολιτισμό. Εύχρηστα και προσιτά προγράμματα είναι διαθέσιμα μέσω διαδικτύου με ευρεία γκάμα χρήσεων: εφαρμογές ψηφιοποίησης και προβολής πληροφορίας όπως προγράμματα σάρωσης αντικειμένων, δημιουργίας και αναπαραγωγής τρισδιάστατων αντικειμένων, παιχνίδια επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας και πλείστες εντυπωσιακές εφαρμογές. Στόχος της ενότητας είναι η εισαγωγή στον συναρπαστικό αυτό ψηφιακό κόσμο με εφαρμογή στον Πολιτισμό. Με την παρουσίαση τεχνικών μοντελοποίησης για την ανάδειξη της πολιτισμικής κληρονομιάς, εξετάζονται οι χρήσεις ψηφιακών μοντέλων στην προστασία, εκπαίδευση και τον τουρισμό. Ταυτόχρονα γίνεται αναλυτική αναφορά στα εργαλεία αναζήτησης υλικού στο διαδίκτυο και σε διαθέσιμες ανοιχτές βάσεις δεδομένων. Δίνεται έμφαση στις τεχνικές ψηφιακής προβολής και ανάδειξης πολιτιστικού περιεχομένου, την ψηφιοποίηση στην αρχαιολογία και τον τουρισμό και τη χρήση ψηφιακών πηγών και ανοικτών ψηφιακών αποθετηρίων για την έρευνα.

Διάρκεια σε ώρες: 30

Αξία σε ECTS: 1,2

Τίτλος Θ.Ε.14: Πολιτισμός και Κοινωνικά Δίκτυα
  • Συνοπτική περιγραφή σκοπού και περιεχομένου της Θ.Ε.14: Από τη δημιουργία του Παγκόσμιου Ιστού στις αρχές τις δεκαετίας του 1990 η ανάπτυξη των μέσων διασύνδεσης με αυτό είναι εκθετική. Οι συνεχείς εξελίξεις σε όλο και πιο γρήγορες, φορητές και προσιτές συσκευές σε συνδυασμό με ταχύτερες συνδέσεις στο διαδίκτυο οδήγησαν στην ευρεία χρήση του διαδικτύου συνυφασμένο πλέον με την καθημερινότητα. Οι ψηφιακές πλατφόρμες συνεργασίας (digital engagementplatforms) αποτελούν βάση του σύγχρονου μάρκετινγκ και σύνδεσης με το κοινό, τους χρήστες. Τέτοιες δυναμικές κοινότητες δημιουργούνται στα περιβάλλοντα των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (SocialMedia). Στόχος της ενότητας είναι η εισαγωγή των επιμορφούμενων στις τεχνολογίες Διαδικτύου και την εφαρμογή τους στον Πολιτισμό. Παρουσιάζονται οι διαφορετικές μορφές διαδικτυακής παρουσίας με έμφαση στα Social Media ώστε να συζητηθεί η σχέση της «κουλτούρας του Διαδικτύου» με τον Πολιτισμό. Μέσα από μελέτες περίπτωσης ο καταρτιζόμενος αναπτύσσει δεξιότητες στην χρήση των Social Media για την προβολή και διάχυση στον Πολιτισμό και αποκτά την τεχνογνωσία στο σχεδιασμό τέτοιων δράσεων. Με την ολοκλήρωση της ενότητας ο καταρτιζόμενος θα μπορεί να διακρίνει έννοιες της ιστοσελίδας, διαδικτυακής παρουσίας και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, να κατανοεί τη δυναμική των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στον Πολιτισμό και να σχεδιάσει την προβολή μιας δράση με Πολιτιστικό περιεχόμενο.Διάρκεια σε ώρες: 30Αξία σε ECTS: 1,2 

    Βιβλιογραφία Μέρους Δ: «Ψηφιακά για το Περιβάλλον και τον Πολιτισμό»

    • Κάβουρας, Μ., Δάρρα, Α., Κονταξάκη, Σ., Τομαή, Ε., 2016. Επιστήμη Γεωγραφικής Πληροφορίας – Αρχές και Τεχνολογίες. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/6392
    •     De Gruyter Open. “Social media and archaeology: A match not made in heaven.” ScienceDaily. ScienceDaily, 27 May 2015. www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150527102453.htm
    •     Neumüller M., Reichinger A., Rist F., Kern C. (2014) 3D Printing for Cultural Heritage: Preservation, Accessibility, Research and Education. In: Ioannides M., Quak E. (eds) 3D Research Challenges in Cultural Heritage. Lecture Notes in Computer Science, vol 8355. Springer, Berlin, Heidelberg
    •     Paine, D.P. & Kiser, J.D.. (2012). Aerial Photography Image Interpretation: Third Edition. Aerial Photography Image Interpretation: Third Edition. 10.1002/9781118110997.
    •     Perry, S,  Beale, N. (2015), The Social Web and Archaeology’s Restructuring: Impact, Exploitation, Disciplinary Change, Published Online: 2015-05-19, DOI: https://doi.org/10.1515/opar-2015-0009
    •     Wiseman, James & El-Baz, Farouk. (2007). Remote Sensing in Archaeology. 10.1007/0-387-44455-6.

Εγγραφή νέου χρήστη

Δεν μπορείτε να κάνετε εγγραφή.

Reset Password